Mine publikasjoner

Heim, G. & Bergan, V. (2024). Braiding Sámi Diversity and Sámi Pedagogy into Early Child-hood Teacher Education: An Example from Norway. Education Sciences, 14(11), 1212. https://doi.org/10.3390/educsci14111212 

Bergan, V., Heim, G., Strandli, E. & Utsi, T.Aa. (2024). Samisk tradisjonell kunnskap og verdier for bærekraftig praksis. I V. Bergan & K. E. W. Bjørndal (Red.). Bærekraft i praksis i barnehagen (2.utg.) (s. 43-64). Universitetsforlaget.

Bergan, V. & Laiti, M. (2024). Barnehagelærers perspektiver på høsting: Norsk friluftsliv og samisk meahcci? [Mánájgárddeåhpadiddje vuojno tjoaggemijda: Dáttjaj luonndoiellem ja sámij miehttse?]. Bårjås 2024, s. 6-18. https://arran.no/aktuelt/?Article=4343

Bergan, V. & Laiti, M. (2023). Foraging Eco-ethology, Incentives and Motivations in the Kindergartens of Norway based on Sámi and Norwegian Cultures. Genealogy, 7(3), 57. https://doi.org/10.3390/genealogy7030057

Bergan, V. & Myrstad, A. (2022). Samiske tematikker i barnehagens friluftsliv og bruk av natur. I H. Neegaard & I. W. Krempig (Red.). Barnehagens friluftsliv (s. 113-132). Cappelen Damm Akademisk.

Mine læringsressurser og forelesninger

Heim, G. & Bergan, V. (2024). Hvordan ta vare på samisk språk og kultur i barnehage og skole. Reaidu. https://result.uit.no/reaidu/246644-2/

Bergan, V. (2025, 15.feb). Hvordan styrke samiske pedagogiske praksiser i utdanningen. Faglig innlegg på Lørdagsuniversitetet.  https://uit.cloud.panopto.eu/Panopto/Pages/Viewer.aspx?id=f32579c8-1fd1-4656-9ae7-b286008d9ef2

Bergan, V. & Heim, G. (2023). Billefjord skole: Samisk språk og kultur. Film med intervju av rektor og en lærer for RSK Midt-Finnmark (Desentralisert kompetanseutvikling). https://uit.cloud.panopto.eu/Panopto/Pages/Viewer.aspx?id=c4471b05-ea77-4507-90ed-b08f015816d9&start=0  

Bergan, V. & Heim, G. (2023). Kárášjoga skuvla: Sámegiella ja kultuvra. Film med intervju av rektor og en lærer for RSK Midt-Finnmark (Desentralisert kompetanseutvikling). https://uit.cloud.panopto.eu/Panopto/Pages/Viewer.aspx?id=3a1ec687-6ccf-4e44-b258-b0980074d4be&start=0

Bergan, V. & Heim, G. (2023). Lebesby skole: Samisk språk og kultur. Film med intervju av rektor og to lærere for RSK Midt-Finnmark (Desentralisert kompetanseutvikling). https://uit.cloud.panopto.eu/Panopto/Pages/Viewer.aspx?id=3bd10b52-31bd-451f-9b26-b098008dade3&start=0

Bergan, V. & Heim, G. (2023). Mehamn skole: Samisk språk og kultur. Film med intervju av rektor og en lærer for RSK Midt-Finnmark (Desentralisert kompetanseutvikling). https://uit.cloud.panopto.eu/Panopto/Pages/Viewer.aspx?id=bd39c769-cabd-4d28-93ba-b0950151d5f0&start=0  

Bergan, V. & Eriksen, A. I. S. (2023). Regional ordning for barnehagebasert kompetanseutvikling i RSK Midt-Finnmark. Presentasjon av en spørreundersøkelse i fra 5 barnehager. https://uit.cloud.panopto.eu/Panopto/Pages/Viewer.aspx?id=6f3db96f-d2a5-43d9-933e-b09800cd6a39

Eksterne læringsressurser

Et verktøy for undervisning med samiske temaer

Her finner du informasjon om samiske læremidler som du kan låne, se og laste ned. På delingsarenaen kan du dele ressurser, og med vårt produksjonsverktøy kan du produsere digitale læringsressurser.

Nordlige folk – Sjøsamene er en portal for og om sjøsamene i Nord-Troms. Denne er et resultat av et pilotprosjekt i regi av Senter for nordlige folk.

Veiviserne reiser rundt i Norge og holder foredrag om samer, først og fremst på videregående skoler. Via denne nettsiden kan du bestille veiviserne på besøk til din skole.

Språkressurser

Ressurser for opplæring i nordsamisk med læringsstier for Universitetene i Tromsø og Helsingfors.

Ordbok laget av UiT. Skriv hva du vil, og ordboka analyserer det for å finne sammensetninger og grunnformer.

Nasjonalt senter for samisk i opplæringa er et ressurssenter spesielt rettet mot opplæringssystemet fra barnehagestadiet til høgere utdanning.

Samisk oversetter. Dette er maskinoversettelsesmotoren som er utviklet av NLP-laboratoriet ved Universitetet i Tartu.

Nasjonale ressurser

Sametinget er det samiske folkets folkevalgte parlament i Norge og er et selvstendig folkevalgt organ.

Kommisjonen for å granske fornorskingspolitikk og urett overfor samer, kvener/norskfinner og skogfinner ble ledet av Dagfinn Høybråten og besto av 11 andre fagpersoner, oppnevnt av Stortinget.

ILO‑konvensjon nr. 169 om urfolk og stammefolk i selvstendige stater.+

Senter for samiske studier (Sesam) er en felles ressurs for samisk og urfolksforskning, utdanning og kompetansebygging ved UiT Norges arktiske universitet.

Viktige samiske senter

Mearrasiida er en stiftelse som arbeider med lokal/tradisjonell kunnskap, herunder bygging av små tradisjonelle båter, og med stedsnavn og andre kulturminner, språk og lokalhistorie i sjøsamiske områder.

Senter for nordlige folk AS (DÁG) er et aktivt samisk kulturhus og urfolkssenter med nordområdene og Sápmi som arbeidsområde. Senteret skal utvikle og formidle sjøsamisk språk, kunst, kultur og samfunnsliv, og kunnskap om urfolk i nordområdene.

Várdobáiki skal forvalte og videreføre samisk språk, historie, kultur og samfunnsliv i virksomhetsområdet Sør-Troms og nordre Nordland.

SDGs formål – å være en betydningsfull visningsarena med hovedfokus på internasjonal samisk samtidskunst med lokal forankring i Sápmi, samtidig som å være en viktig møteplass for alle kunstnere og kunstinteresserte.

Festivaler og marknader

Den første helgen i februar, hvert år siden 1606, arrangeres Jokkmokks marked. Her kommer utstillere i fra hele Sámpi.

Riddu Riđđu Festivàla er en internasjonal urfolksfestival, som finner sted årlig i Manndalen, Kåfjord kommune, Nord-Troms fylke.

Márkomeannu er en samisk festival på Gállogieddi på norsk side av Sápmi. Festivalen har en klar samisk profil, og Márkomeannu presenterer samiske artister, kunstnere og kulturutøvere fra hele Sápmi på festivalen.

Festivalen arrangeres av noaide Astrid Ingebjørg Swart på Gamle Eidsfoss i Vestfold.